Rondleiding

Hoera! De Bongerd is Daltonschool

Daltonschool

Niet meegaan met de tijd is geen optie. Weloverwogen keuzes maken wel. Daarom is De Bongerd een Daltonschool.

Daltonschool

De kernwaarden van Daltononderwijs zijn:

  • samenwerken
  • zelfstandigheid
  • verantwoordelijkheid/vrijheid
  • effectiviteit en doelmatigheid
  • reflectie

Leren samenwerken
Leerlingen leren door samenwerking dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Leerlingen ontwikkelen sociale vaardigheden, zoals het omgaan met teleurstellingen, ervaren van meeropbrengst van samenwerking, beoordelen van eigen en van de ander. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap.

Zelf problemen leren oplossen
Op een Daltonschool leren en werken kinderen op een doelgerichte en actieve manier. Tijdens het leerproces kan er hulp gezocht en geboden worden zodra een kind dat nodig vindt. Zo wordt het probleemoplossend vermogen van kinderen gestimuleerd en vergroot. Het werken met weektaken is een middel om hieraan te werken.

Zelf initiatieven nemen
Daltononderwijs is geen onderwijs waar leerlingen afwachten tot de leerkracht opdrachten geeft. Kinderen leren zelf initiatieven te nemen en krijgen ruimte om naar eigen inzicht te werken. De opgegeven leerstof, de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet en de werkafspraken zijn de kaders waarbinnen kinderen leren hun vrijheid te oefenen.

Eigen verantwoordelijkheid hebben
Het Daltononderwijs is ervan overtuigd dat het onderwijs effectiever wordt als leerlingen een taak krijgen, waar zij verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid zelf plannen en uitvoeren. Op De Bongerd passen we dit in alle lessen toe. De taak van de leerkracht is om er voor te zorgen dat het klassenmanagement en de juiste middelen en materialen beschikbaar zijn,, zodat kinderen efficiént kunnen werken en leren.

Jezelf leren kennen
Kinderen op een Daltonschool leren doelen te stellen en in te schatten wat de moeilijkheidsgraad en de benodigde tijd van een opdracht is. Wanneer zij dat na de uitvoering samen bespreken en vergelijken met de werkelijkheid leren ze na te denken over hun eigen handelen. Wanneer er voornemens gemaakt worden de taak een volgende keer anders te gaan doen zijn kinderen aan het reflecteren. Reflectie geeft inzicht in jezelf. Door te reflecteren leer je wat bij je past. Op deze manier bouwen leerlingen steeds een stapje verder op wat ze al weten.

Kennismaken

Meld je aan voor een rondleiding door onze school

Basisschool de Bongerd is een enthousiaste en kleinschalige Daltonschool in Oene. Onze school is een fijne plek om te mogen leren, werken en groeien, en daar zijn we trots op!

Een school van Aurora Onderwijsgroep

Over De Bongerd

Daltonschool De Bongerd is een openbare basisschool in Oene. Samen met 22 basisscholen en 3 locaties voor voortgezet onderwijs op de Veluwe en in Zeewolde vormen wij Aurora Onderwijsgroep. Wij inspireren, bieden kansen en dagen uit. Op fijne, waarden gedreven scholen en in een organisatie waar een ieder welkom is, erbij hoort en zichzelf mag zijn.

Lees meer
De Bongerd
Copyright © 2025 De Bongerd Privacyverklaring
Webdesign door    B&S Media IM